טיול ברוח החג: בקעת הירדן ועין סוכות | צפו

קובי פינקלר No Comments on טיול ברוח החג: בקעת הירדן ועין סוכות | צפו

חג הסוכות בפתח, והשבוע כתב התיירות עם טיול מקורי: סיור בעין סוכות, ובבקעת הירדן. כל המקומות המדהימים שיש לבקעה להציע, מהמטע תמרים הוותיק, פינות החי, וחוות הנחשים | צפו בכתבה

17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

החצבים לאורך הדרך  היורדת מכביש אלון את הבקעה מבשרים לנו שאנו בסתיו.

מ'מצפה אלון' נגלים לראשונה נופי בקעת הירדן במלוא הדרם. גבעות מבותרות, יישובים פורחים, מטעי תמרים והרבה שקט. על הכביש היורד ממעלה אפרים בואכה כביש הבקעה לא מרגישים את עומסי התנועה שחווים רק כמה דקות קודם לכן במרכז הארץ. הרוגע באזור, השלווה והמרחבים האין־סופיים מורגשים כאן בכל פינה.

דגם המציג את כל יישובי הבקעה בחתך גיאולוגי וגיאוגרפי מרשים מצוי במפגש הבקעה (שם יש גם מקום ראוי וכשר לארוחת בוקר או צהרים, אליו נגיע בהמשך). המלצה: לפני שתפנו לפקוד אתר כזה או אחר, גשו לשם. המקום משולט היטב, אינו כרוך בתשלום ולא פחות חשוב מכך בתוך המתחם יש שירותים נקיים ומסודרים לעוברי הדרכים.

ממול על הגבעה נישאת אנדרטת הבקעה המפורסמת שעיצב יגאל תומרקין לזכר חללי הבקעה. שביל הדרך העולה לאנדרטה שזור בשמות יישובי הבקעה.

כדי ללמוד על כל צפונות בקעת וכיכר הירדן עלינו תחילה צפונה  אל מרכז סיור ולימוד בקעת הירדן, הפועל ביישוב שדמות מחולה שבבקעת הירדן. כאשר עוברים את שער הכניסה נוסעים עד למרפסת התצפית בצידו מזרחי של המושב. ממול נופי בראשית. כיכר הירדן, הרי הגלעד, גאון הירדן. בצד הצפוני, הכנרת, הרי הגלבוע ועמק המעיינות. במערב, הר בזק ורכזי השומרון. במקום שילוט המתאר את הנראה. בחלק הדרומי , טנק שרמן ישן ותעלות קשר. זכר למה שהיה כאן.

חזרנו למרכז הסיור המרכז המביא את סיפורה ואת נופיה הייחודיים של בקעת הירדן אל לב התודעה ההיסטורית. במקום פועל גם  בית הארחה עם חדרים משודרגים ,מטבחון ופינת קפה וחדר אוכל יפה. 046099776

עין גבול ועין סוכות

אנחנו בחג ניסוך המים ומיהרנו בתיאום עם המדרשה לרדת לכיכר הירדן.  על הגבול ממש.  נסיעה קצרה בתיאום והדרכת המדרשה מובילה אותנו למפל נסתר עין גבול או עין ברווז. לא ברור השם? זהו שמו של המוצב  הסמוך למפל.

זהו גם מפל וגם מעיין בצלע נחל מילחה, מטרים בודדים מעבר לגדר המערכת. יש אפשרות להגיע בסיורים מודרכים של מדרשת שדמות מחולה. הליכה של כ- 200 מ' מובילה לתחתית המפל, בצלעו פורץ מעיין מנקב בסלע. פשוט נפלא. מימין מים חמים, משמאל מים קרים והשילוב נהדר.

בכלל. בקעת הירדן לא התברכה בהרבה מקורות מים טבעים, כמו עמק המעיינות הסמוך, אז הן עין גבול והן עין סוכות הן סיבות מצויינות להגיע למקום.

עין סוכות  בחג הסוכות  היא אטרקציה נהדרת לימי התקופה. הגישה למעיין מכביש 90 ואחרי 15 דקות של נסיעה איטית בדרך כורכר מגיעים.

חיפוש מהיר במקורותינו  יוביל אותנו לפרשת וישלח  " וְיַֽעֲקֹב֙ נָסַ֣ע סֻכֹּ֔תָה וַיִּ֥בֶן ל֖וֹ בָּ֑יִת וּלְמִקְנֵ֨הוּ֙ עָשָׂ֣ה סֻכֹּ֔ת עַל־כֵּ֛ן קָרָ֥א שֵֽׁם־הַמָּק֖וֹם סֻכּֽוֹת:" כן. כאן חנה יעקב 18 חודשים כאשר הוא חוזר מחרן.  ככל הידוע  עין סוכות קיבל את שמו מחרבה חרבת א-סוכות שנמצאת בסמוך. 'תל שנחפר אך לא נחקר' אומרת אוריה ממרכז הסיור והילמוד שמלווה אותנו.

בכניסה למתחם מעיין הקטן . בהמשך כעבור 20 מטרים יצר  המעיין בריכה גדולה בקוטר של 20 מטר, שמוקפת כולה בצמחיית קני סוף שגדלים מתחת למים.

הירידה לבריכה נוחה, וכוללת גם מקפצה  נוחה. הבריכה צלולה אך גם עמוקה. השמרו. במקום סוכה , אך בהיות המעיין נמצא בבקעת הירדן, מעבר לקו הירוק וסמוך לגבול ישראל ירדן יש להתעדכן לפני ההגעה  עם המדרשה. 046099776

גן במבוקים

חזרנו לכביש 90 נסיעה קצרה צפונה מובילה אותנו ליישוב הקסום רותם. גם מסעדה נהדרת, גם בתים מחימר וגם 'גן במבוקים' מיוחד והיחיד בארץ.

זו הזדמנות נהדרת לבלות בגן הייחודי בו מעל 20 מיני במבוק, פינות זולה, מוסיקה וערסלים, מקום מושלם לשהות בו עם הילדים במהלך ביקורכם.

ניתן לתאם מראש הדרכה – סיור וסדנאות יצירה. פרטים: 0522739955

ארץ התמר

אי אפשר  ביופי הזה של הבקעה גם בקצת חום של התמרים  18,000  דונם של תמרים גדלים בבקעת הירדן וכדי ללמוד על טיבם ומהותם ובעיקר כדי לטעום כנסו למרכז המבקרים החדש  במשק אלי גלעד.

ב"מרכז המבקרים" הקטן, בתוך מטעי תמרים,סיפורו של האזור, תוך כדי לימוד על בני משפחת  גלעד ממשואה.

פינת החי של אלי במשואה

פעם, היה בתל אביב איש הצפרים. איש ניצול שואה( שהלך לעולמו בינתיים), שטיפח את עולם הצפרים. לזכרו הקים אלי פינת חי חמודה עם תוכים רוקדים, צב שעליו רוכבים הילדים( זה לא כואב לו…), יונים מנפחות זפק ועוד. הכניסה ללא תשלום (בתיאום) ואם תסעו למטעי התמרים של אלי תוכלו לראות גם את אוסף הנחשים המרשים.

אנחנו  נסענו לסיור במטע התמרים מבין הראשונים שהוקמו בכל איזור בקעת הירדן בשילוב חוויות אישיות והתרשמות מהנופים הקסומים.
לפני התמרים ביקור בחוות הנחשים והזוחלים למשמע הסיפור איך הגיע אלי למרוקו ללמוד על נחשים ארסיים במיוחד ולימים הפך להיות לוכד הנחשים מבקעת הירדן. במקום ניתן לרכוש תמרים משובחים מפרי גידול של אלי גלעד בעל ניסיון של מעל ל 40 שנים בתחום החקלאות והתמחות בתחום התמרים בפרט
הזנים הנמכרים: טלפון :  052-8541388



0 תגובות